Je hoort het niet alleen in sterke verhalen op verjaardagsfeestjes. Ook in werkelijkheid gebeuren zulke dingen: een damtraining staat op het punt om te beginnen. De docent gereed in de startblokken. De leerlingen wachtend op wat komen gaat. De deur staat nog open. Komt er opeens een verdwaalde bezoeker binnen. Kijkt om zich heen en zegt: “O, een schaakles”. Door diverse aanwezigen wordt de binnenkomer gecorrigeerd. “Schaakles? Meneer, een damles zult u bedoelen!” De dolende toerist taait alweer af. Dammen is hem te moeilijk.
Een bijzondere start van de daminstructie die op vrijdagavond 18 november gegeven werd door Paul Nitsch in het bijzaaltje van Sporthal Jo Gerris in Roermond. Paul is al jarenlang een vaste kracht in het eerste team van het Geleense CEMA/De Vaste Zet, uitkomend in de nationale ereklasse. Zelf behoort hij tot de sterkste dammers in de provincie Limburg. Hij schrijft een wekelijkse damrubriek in de regionale krant en geeft regelmatig damlessen.
Zoals deze vrijdagavond. De Stichting Limburgse Damschool had dit evenement op poten gezet als onderdeel van de jubileumactiviteiten van de KNDB. Terwijl er op de damschool maandelijks lessen plaatsvinden voor de jeugd, is er voor volwassenen in Limburg eigenlijk nauwelijks iets op dat terrein. Van 5 verschillende verenigingen stroomden dan ook geïnteresseerden naar Roermond om de les te volgen en hun kennis op het gebied van dammen bij te spijkeren. In totaal 16 deelnemers van jong tot oud.
Paul had gekozen voor het thema Ghestem-doorstoot. Als niveau werd genoemd: landelijke 1e en 2e klasse. De instructie-avond bestond uit 3 onderdelen:
a) Een theoretisch gedeelte waarbij Paul het principe uitlegde van de Ghestem-doorstoot, voortvloeiende uit een klassieke stelling. Standen uit WK’s werden besproken met steeds de terugkerende vraag: Wie staat beter?
b) Een combinatietest. Een achttal diagrammen werd de leerlingen voorgelegd. Elk diagram bevatte een combinatiemogelijkheid. Telkens met het gedachtegoed van de heer Pierre Ghestem als centrale thema.
c) Tenslotte kregen de aanwezigen een aantal diagrammen voorgeschoteld waarin ze groepsgewijs de stand moesten taxeren en de beste voortzetting kiezen.
Inmiddels wees de klok 11 uur aan. De les duurde al een half uur langer dan de 3 uren die oorspronkelijk gepland waren. De leerlingen waren het zonder uitzondering met elkaar eens dat de training prima geslaagd was en aan duidelijkheid niets te wensen overliet. Op de vraag van docent Paul of trainingen voor volwassen dammers in de toekomst wenselijk worden geacht, reageerde de zaal tamelijk afwachtend. Het is in ieder geval een punt dat door verenigingsbesturen en de damschool serieus in overweging genomen zal worden.